AMIC konferenssissa käsiteltiin paitsi Indonesian mediaa,
muidenkin Aasian maiden mediatilannetta. Eräs mielenkiintoisia aiheita oli
SinaWeibon ja Twitterin vertailu. Kiinahan sulku Twitterin vuonna 2009, jonka
jälkeen luotiin Weibo, kiinalaisten omaksi Twitteriksi. SinaWeibo on maailman
27. Suosituin websivusto, jolla on 500 miljoonaa käyttäjää. Sen suuruudesta
kertoo myös se. että päivittäin Weiboon postataan 100 miljoonaa mikroblogia,
kun taas Twitteriin vastaavasti viisinkertainen määrä eli 500 miljoonaa.
Kiinalaisten mukaan Weibo on Twitteriä kehittyneempi ja
monimutkaisempi; SinaWeibo ryhmittelee seuraajat, ja filteroi informaatiota.
SinaWeibo tarjoaa bonusta ahkerille käyttäjille. Weibolla on myös erityisiä palveluita
(interface) laitosten käyttäjille.
Mikroblogit ovat erityisen arvokkaista kiinalaisille koska
he voivat tuottaa niihin sisältöjä ja ne ovat reaaliaikaisten uutisten lähde.
Käyttäjät saavat osallistua yhteiskunnallisiin asioihin ja saavat informaatiota
usealta eri näkökulmalta.
MUTTA. Tiivis internetissä olo tuo ongelmia – Aasiassa myös
puhutaan internet –riippuvuudesta. Joka kuudes kiinalainen on
internet-riippuvainen. Tutkimukset ovat osoittaneet oireiksi sen että
internet-riippuvaisen henkilön tuottavuus vähenee, eikä hän välitä siitä, hän
ei voi kontrolloida internetin käyttöään. Internet-riippuvainen kokee olevansa
ahdistunut ja hukassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti